بررسی گوشی Xperia Z2 سونی
  • معرفی
در ابتدای کار می‌بایست با نگاهی موشکافانه و جامع Xperia Z1 را مورد بررسی قرار دهید تا کاملاً به این نتیجه برسید و تأیید کنید که Xperia Z2  پرچمدار سونی و نوید دهنده نسل بعدی گوشی‌های آن است.
شکی نیست که Xperia Z2 رقیب سر سختی برای Galaxy S5 سامسونگ ، HTC One M8  و  Lumia 930 نوکیا در سال جاری خواهد بود.
با توجه به قیمت بالایXperia Z2  سونی در زمان عرضه محصول، تقریباً همطراز با دیگر رقبای خود قرار گرفت، بنابراین اگر شما به دنبال راهی برای انتخاب از بین آنها هستید؛ به خاطر داشته باشید که قیمت نمی‌تواند عاملی برای کمک به شما باشد.
سطح شیشه‌ای در جلو و عقب گوشی Xperia Z2  که در واقع آهن ربایی برای اثر انگشت و گرد و غبار است، توانسته است سطح بالاتری از طراحی را به امتیازات این گوشی اضافه ‌کند.
بدنه Xperia Z2 به مراتب قوی‌تر ازZ1  و Z1 Compact  است

گسترش طول Xperia Z2 موجب بلندتر شدن آن نسبت به مدل قبلی و همچنین نسبت به گوشی‌های Galaxy S5 سامسونگ و HTC One M8 شده است.
پرچمدار سونی در عرض نسبتاً باریک است و همچنین به منظور راحت‌تر قرار گرفتن آن در یک دست، نسبت به مدل قبلی آن عمق کمتری هم دارد.
مطمئناً Xperia Z2  یک گوشی کوچک محسوب نمی‌شود اما به دلیل طراحی و سبک ساخت آن به راحتی در یک دست قرار می‌گیرد و تقریباً تمام سطح گسترده صفحه نمایش 5.2 اینچی آن به آسانی قابل دسترس است.
بدنه فلزی و شیشه‌ای Xperia Z2  فضای زیادی را نگرفته است و طراحی زاویه‌ای و مسطح آن موجب شده است نگهداشتن گوشی در یک دست حتی برای مدت زمان طولانی مشکل و طاقت فرسا نباشد.
در یک مقایسه ظاهری بین Xperia Z2 و HTC One M8  قطعاً متوجه خواهید شد که قسمت خمیده پشت گوشیHTC  نسبت به آنچه سونی در Xperia Z2 به کار برده است به مراتب بهتر و خوشایندتر می‌باشد. علاوه بر این باریک بودن عرض Xperia Z2 نیز موجب شده است که ناهنجاری‌های صفحه نمایش آن برجسته‌تر و مشخص‌تر شوند، در حالیکه ارتفاع اضافی در HTC One M8 متناسب‌تر و اصولی‌تر به نظر می‌رسد.
اما با چشم‌پوشی از این موارد، با وجود انحراف کوچک در طراحی قسمت بالا و پایین قاب گوشی و از سویی دیگر با در نظر گرفتن ظرافت قابل ملاحظه‌ای که در بدنه آن دیده می‌شود، می‌توان گفت که Xperia Z2 سونی از نظر ظاهری و سبک طراحی در مقابل HTC One M8 خیلی عقب نیست.
یک چراغ LED RGB  در پشت بلندگوی بالای Xperia Z2 قرار دارد که به شما این امکان را می‌دهد که از رسیدن یک پیام جدید، پست و یا ایمیل در فیس بوکتان آگاه شوید، بدون اینکه نیاز باشد صفحه نمایش خود را روشن کنید.
در زمان بازی و یا تماشای فیلم با قرار دادن Xperia Z2 در حالت landscape  ‌می‌توانید بلافاصله از بلندگوی قرار گرفته در صفحه جدید استفاده کنید. برگشتن به حالت portrait و متمرکز شدن دکمه پاور در سمت راست Xperia Z2  نیز با تماس یک انگشت به آسانی امکان‌پذیر است.
دکمه تنظیم صدا نیز درست در پایین آن قرار گرفته است، باز هم برای دسترسی آسان، یک کلید شاتر اختصاصی در نظر گرفته شده است تا میانبری به نرم افزار دوربین و همچنین راهی برای گرفتن عکس در زیر آب باشد.
سونی روند ضد گرد و غبار و ضد آب بودن را در Xperia Z2  نیز همچنان ادامه داده است.



از موارد ناامید کننده در مورد Xperia Z2  این است که برای دسترسی به پورت شارژ، باز کردن یک فلپ نیاز است که به جای اینکه مانند Galaxy S5 در پایین گوشی قرار گرفته باشد، در کنار آن قرار گرفته است و همین امر موجب شده تا استفاده از Xperia Z2 زمانی که گوشی در حال شارژ است سخت‌تر شود.
سطح صیقلی پشت گوشی Xperia Z2 با وجود یک لنز دوربین 20.7 مگاپیکسلی و یک فلشLED  بر روی سطح شیشه‌ای خیلی با جلوی آن متفاوت نیست.
Xperia Z2 سونی از لحاظ سبک و طراحی هیچ چیز عجیب و غریبی نیست، اما از لحاظ ساختاری می‌توان گفت که خوب ساخته شده است، دستگاهی کاربردی، ضد آب و عالی که قطعاً می‌تواند در برخی موارد از  Galaxy S5 پیشی بگیرد.
بنابراین اگر شما به طور جدی به دنبال شیک بودن و طراحی و ظاهر منحصر به فرد یک گوشی هستید احتمالاً بهتر است به سراغ iPhone 5S و یا HTC One M8 هم بروید.


 
 
  • ویژگی‌های کلیدی
از ویژگی‌های کلیدی گوشی‌های هوشمند پرچمدار تمایل آنها به چشمگیر بودن و جلب توجه در بازار و در بین سایر عناوین تجاریست و تا آنجا که امکان دارد پیش می‌روند تا افراد را دچار وسوسه برای خرید دستگاه کنند.
به عنوان مثال Galaxy S5 سامسونگ دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی مانند اسکنر اثر انگشت، مانیتور ضربان قلب و حالت صرفه‌جویی فوق‌العاده در انرژیست که مطمئناً در زمان خرید توجه افراد را به خود جلب خواهد کرد.
گاهی اوقات این ویژگی‌های کلیدی در واقع تبدیل به یک لقب و عنوان خاص می‌شوند، اما همچنان نشان دهنده هویت یک گوشی است و وجه تمایزی برای انواع گوشی‌های هوشمند جهت تفکیک آنها از هم محسوب می‌شوند.
اما در مورد  Xperia Z2سونی باید ببینیم چه چیز باعث شده تا این گوشی همچنان به قدرت خود باقی بماند.
این گوشی دارای صفحه نمایشی فوق‌العاده، دوربینی قدرتمند و یک لیست تنظیمات کاربردی و اصولیست، اما از سوی دیگر فاقد یک سری ویژگی‌های کلیدیست.
ویدیوی 4K
بزرگ‌ترین ویژگی که سونی مصممانه در Xperia Z2 به کار برده است، کیفیت ویدیوی 4K و نیز یک دوربین 7/20 مگاپیکسلی Exmor RS مناسب و معقول در پشت گوشیست.
 4K تصاویر را با وضوحی چهار برابر نسبت به HD   full ارائه می‌دهد، اما Xperia Z2 تنها گوشی نیست که قادر است چنین شاهکاری را از خود نشان دهد. Galaxy S5 و Galaxy Note 3 نیز عملکردی مشابه این را ارائه می‌دهند. تنها ادعای سونی این است که Xperia Z2 کیفیت بهتری را از نظر 4K داراست، که می‌توان گفت تاحدودی ادعای به جاییست.
3 دقیقه ویدیوی گرفته شده با کیفیت 4K، 1 گیگابایت از فضای ذخیره شما را می‌گیرد، اگر تصور کنیم تنها 11 گیگ از 16 گیگ ذخیره داخلی را داشته باشید، ضبط یک ویدیوی نسبتاً کوتاه حجم زیادی از  ذخیره شما را خواهد گرفت. موضوع دیگری که از سوی بسیاری از دارندگان گوشی Xperia Z2 نیز گزارش شده است، این واقعیت است که گوشی در طی ضبط طولانی یک ویدیوی4K  داغ می‌شود. البته این مسئله حتی در هنگام ضبط ویدیوهای 3 دقیقه‌ای نیز مشاهده و گزارش شده است.

عملکرد دوربین
این نوع دوربین در سال 2014 برای اولین بار در LG G Pro 2 سپس در Xperia Z2  و پس از آن در Galaxy S5  و HTC One M8  با عملکردهایی مشابه دیده شد و با یک مقایسه سطحی و نه خیلی فنی بین Galaxy S5، HTC One M8  وXperia Z2  می‌توان گفت که سونی بهترین نتیجه را داشته است.
HTC One M8  با بهره‌گیری از دوربین دوتایی در پشت گوشی، این امکان را فراهم می‌کند تا تمام جزئیات به طور خودکار در تصویر شما گرفته شود. در حالیکه در Xperia Z2 شما باید روی آیکن حالت در گوشه پایین نرم افزار بروید تا پس زمینه و حالت مورد نظر خود را انتخاب کنید.
لازم به ذکر است در این حالت Xperia Z2 سونی سریع‌ترین دستگاه برای گرفتن عکس نیست و از زمان فشار دادن کلید شاتر تا پردازش تصویر تقریباً 5 تا 10 ثانیه زمان می‌برد که این زمان آتقدر طولانی است که شما را به شک بیندازد که نکند دستگاه خراب شده و یا دوربین آن کار می‌کند. اما مشکلی وجود ندارد، در واقع Xperia Z2 برای گرفتن عکس همین اندازه زمان می‌برد.

گفتنیست Xperia Z2 مانند One M8  و Galaxy S5 دارای صفحه نمایشی بسیار عالیست. از جمله کارهای مفیدی که سونی در موردXperia Z2  انجام داده است تبدیل کردن صفحه نمایش آن از 5 اینچ در Xperia Z1 به 5.2 اینچ و نیز اجرای تکنولوژی IPS LCD در این گوشی بوده است.

خوشبختانه استفاده از IPS باعث شده است که  Xperia Z2 با بهره‌ مندی از تکنولوژی LED رنگ‌های زنده سونی بر روی نمایشگر خود، یکی از بهترین صفحه نمایش‌ها را در بین سایر گوشی‌های هوشمند دارا باشد. البته آنچه را که سامسونگ در صفحه نمایش Super AMOLEDگوشی Galaxy S5 خود ارائه می‌دهد را در Xperia Z2 نخواهیم دید اما در عوض رنگ‌ها به شکل طبیعی‌تری نمایش داده می‌شوند.


 
 
  • رابط و عملکرد
 
Xperia Z2  سونی نمایان کننده آخرین نسخه گوگل از سیستم عامل تلفن همراه و از پرچمداران و پیشروان گوشی‌های اندرویدیست که 4.4.2 KitKat بر روی آن اجرا شده است.
Xperia Z2   دارای یک پردازنده Snapdragon 801  چهار هسته‌ای قدرتمندو 3 گیگابایت حافظه است.
دسترسی به برنامه‌های کاربردی در گوشیXperia Z2  سونی بسیار آسان است، اما ایرادی که در این رابطه می‌توان به آن گرفت این است که متأسفانه درXperia Z2   هیچ راهی برای مخفی کردن برنامه‌های ناخواسته از پیش نصب شده وجود ندارد؛ که البته تعداد این برنامه ها کم هم نیست، و این به دلیل آن است که سونی راه حذف و یا پاک کردن برنامه‌ها را در Xperia Z2 مسدود کرده است.
از دیگر گزینه‌های و حالت‌های Xperia Z2، حالت tap to wake  است. با رفتن به قسمت تنظیمات و بعد به display، گزینه‌ای را مشاهده خواهید کرد با نام tap to wake، با فعال کردن این حالت، هر بار تنها با دوبار ضربه زدن انگشت صفحه نمایش گوشی روشن می‌شود. این گزینه تنها برای روشن کردن صفحه نمایش است، یعنی با دوبار ضربه زدن مجدد بر روی صفحه، گوشی به حالت  standbyبر نمی‌گردد. می‌توان گفت که این در واقع یک گزینه راحت و دستیست که تنها برای چک کردن اطلاعیه‌های دریافتی (notifications ) و یا برای دیدن ساعت و تاریخ کاربرد دارد.
تنها با پایین کشیدن منوی اطلاعات، می‌توانید ساعت و تاریخ و اطلاعیه‌های دریافتی خود را مشاهده کنید، با پایین کشیدن دو انگشتی منوی اطلاعات، می‌توانید مستقیماً به قسمت تنظیمات سریع بروید و با کشیدن یک انگشتی به نمای اطلاعیه‌ها بازگردید.
در این نحوه  قرار گیری آیتم‌ها در بالای صفحه، سونی بسیار مرتب‌تر و تمیزتر از سامسونگ و ال‌جی کار کرده است.
با روشن کردنWi-Fi  یک پیام دریافت می‌کنید که در آن از شما سوال می‌کند که آیا  تمایل دارید مکان معین  Wi-Fi فعال شود، که در صورت تأیید این مورد، هر بار با نزدیک شدن به آن مکان،Xperia Z2 به طور خودکار Wi-Fi  شما را روشن می‌کند. به عنوان مثال وقتی منزل را ترک می‌کنید، Wi-Fi شما خود به خود خاموش می‌شود تا زمانی‌که به محل کارتان برسید و Wi-Fi مجدداً روشن می‌شود، البته این در صورتیست که کد شبکه محل کار خود را قبلاً وارد و ثبت کرده باشید. این از دیگر ترفندهای سونی برای ذخیره بیشتر شارژ باتریست.


 
 
 
  • عمر باتری
این یک حقیقت است که عمر باتری Xperia Z2 سونی واقعاً فوق‌العاده است. اما نمی‌توان گفت که از نظر عمر باتری در بازار  بی‌مانند است و بهترین محسوب می‌شود.
 Xperia Z2 در واقع هم پایه دیگر رقبای خود یعنی Samsung Galaxy S5 و HTC One M8 قرار می‌گیرد اما از iPhone 5S بالاتر است.
 Xperia Z2 دارای یک باتری 3200mAh است که از سامسونگ و اچ‌تی‌سی بزرگتر است اما عملکرد آن خیلی متفاوت و برتر از آنها نیست. با یک استفاده معمولی و رایج مانند چک کردن ایمیل، پیام‌ها، تماس‌ها، مرور وب، شبکه‌های اجتماعی و استفاده از دوربین، عمر باتری Xperia Z2 به راحتی برای 1 روز و نیم کافی خواهد بود. اگر دقت بیشتری داشته باشید متوجه خواهید شد که برخی مواقع باتری Xperia Z2  تا 2 روز کامل هم با یک شارژ برای شما می‌ماند که این به دلیل وجود یک پردازنده 800  Snapdragon در این گوشیست.
در نتیجه تست باتری TechRadar  مشخص شد که که با تماشای یک ویدیوی 90دقیقه‌ای با روشنایی کامل، تنها 20% از باتری کاهش یافته است. این عملکرد در مقایسه با Galaxy S5 که 16% از باتری را می‌گیرد کمی ضعیف‌تر اما نسبت به One M8  که 23% کاهش دارد قوی‌تر است.
سونی در گوشی Xperia Z2 خود طیف وسیعی از گزینه‌های تنظیم و مدیریت باتری را ارائه می‌دهد، از اساسی‌ترین و کاربردی‌ترین آنها حالت Stamina  است که با انتخاب این گزینه، اطلاعات تلفن همراه و اتصال Wi-Fi در زمانی‌که نیازی به آنها ندارید غیر فعال می‌شود؛ این کار  باعث می‌شود تا حد امکان شارژ باتری شما ذخیره شود.
علاوه بر این، با انتخاب حالتStamina  می‌توانید عملکرد سخت افزار را نیز محدود کنید در حالی که همچنان قادر هستید همه کار با گوشی Xperia Z2 خود انجام دهید. یک سری گزینه ها و حالت‌های دیگر برای ذخیره باتری وجود دارد؛ یکی از آنها حالت low-battery است که با انتخاب آن و در نتیجه غیر فعال کردن برخی اعمال، می‌توانید شارژ باتری بیشتری را ذخیره کنید. مورد دیگر که پیش‌تر هم به آن اشاره شد خاموش کردن Wi-Fi بعد از ترک کردن مکان معین و یا زمانیست که نیازی به دسترسی به اینترنت نداشته باشید.


 
 
 
  • دوربین
Xperia Z2  سونی به دلیل داشتن یک دوربین 20.7 مگاپیکسلی در پشت گوشی و یک فلش LED  تکی درست در زیر آن بهترین پتانسیل را برای دوربین در بین پرچمداران 2014 داراست.
علاوه بر این، دارای گزینه soft skin effect  است که مشابه گزینه حالت beauty  در دستگاه‌های دیگر می‌باشد، این گزینه  برای پوشاندن هر گونه لک، چین و چروک و یا علائم ناخوشایند در تصویرتان است.
همچنین سونی با استفاده از لنز G در Xperia Z2 توانسته است بهترین عملکرد را حتی در شرایط نور کم و تاریک ارائه دهد. حتی در مقایسه با HTC One M8 و Samsung Galaxy S5، عملکرد دوربین در شرایط نور کم بسیار بهتر بوده و می‌توان گفت که Xperia Z2 دارای امتیاز بالاتری در این رابطه است.
علاوه بر اینXperia Z2  سونی دارای یک سنسورحسگر Exmor RS است که باعث کاهش نویز در تصاویر تا حد امکان و موجب روشن و شفاف‌تر شدن تصویر می‌شود و عکس‌هایی با کیفیت واقعاً عالی با تمام جزئیات آن به شما می‌دهد.

همچنین دارای یک حالت فوق‌العاده به نام macro  است که به شما این امکان را می‌دهد تا جایی که ممکن است به سوژه مورد نظرتان نزدیک شوید و عکسی را با تمام شکوه آن بگیرید.
نرم افزار دوربین درXperia Z2  سونی بسیار سریع باز می‌شود و این در مقایسه با  Galaxy S5 سامسونگ که برای بازکردن برنامه چند ثانیه‌ای شما را معطل می‌کند کاملاً قابل ملاحظه است.
تنها با ضربه زدن به کلید اختصاصی دوربین در کنار گوشیXperia Z2   قادر خواهید بود در عرض کمتر از 2 ثانیه عکس بگیرید.
یک لیست کامل از حالت‌های مختلف درXperia Z2  سونی وجود دارد که در بخش ویژگی‌های کلیدی به برخی از آنها مانند ویدیوی 4K  اشاره شد، اما برای کسانیکه به دنبال یک چیز متفاوت در دوربین هستند یک حالت دیگر وجود دارد به نام Superior auto  که در موقعیت‌های مختلف کاربرد خواهد داشت. این حالت به طور خودکار محیط اطراف شما را تشخیص  می‌دهد و بسته به آن در صورت نیاز حالت macro و یا شرایط نور کم را برمی‌گزیند.
اگر می‌خواهید کنترل بیشتری روی دوربین گوشی خود داشته باشد به حالت کتابچه راهنما و تنظیمات دستی بروید؛ در اینصورت قادر خواهید بود گزینه‌هایی مانند ISO و یا  توازن رنگ سفید و روشنایی را به دلخواه خود انتخاب نمایید.
گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که با انتخاب آنها می‌توانید مانند حالت‌های موجود در Instagram  ، تغییراتی در عکس‌های خود بدهید و یا عکس‌های خود را به صورت panorama بگیرید.
یکی از نکات جالب و مفید در مورد دوربین Xperia Z2  سونی، قابلیت آن برای اسکن کردن بارکد، کدهایQR  و کارت‌های بازرگانیست. جای دیگری که این مورد به خوبی کاربرد دارد، دریافت اطلاعاتی مانند نام، آدرس، ایمیل و شماره تلفن در زمان اسکن و ذخیره کردن آن به عنوان جزئیات یک تماس (contact) در لیست شماست.
دو گزینه آخری که در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد، گزینه Timeshift رگباری و Timeshift  ویدیو است.
با انتخاب گزینه اول به شما این امکان داده می‌شود تا از میان یک سری عکس‌های گرفته شده پشت سر هم، بهترین را انتخاب کنید، از آنطرف با انتخاب گزینه Timeshift  ویدیو شما قادر خواهید بود آن قسمت مورد نظر از ویدیویی که گرفتید را به دلخواه خود به صورت حرکت آهسته (slow motion) درآورده و ایده‌های هنری خود را روی آن پیاده کنید.
 برنامه دوربین Xperia Z2  سونی با وجود سنسور مؤثر و کابردی آن در پشت گوشی، در مقایسه با Galaxy S5 وHTC One M8 توانمندتر و با قابلیت‌تر به نظر می‌رسد.


 
  • رسانه
 
Xperia Z2  سونی یک گوشی هوشمند پرچمدار است و بر همین اساس می‌بایست در زمینه رسانه، عملکردی قوی داشته باشد کهخوشبختانه Xperia Z2  این امتیاز را دارد.
در زمان عرضه  Xperia Z2 این مسئله بسیار ناامیدکننده بود که ابتدا تنها مدل 16 گیگابایتی Xperia Z2   رسید، اما بعدتر فقط مدل 11 گیگابایتی آن در دسترس قرار گرفت، اما در نهایت کارت حافظه microSD  رسید که تا 128 گیگابایت را پشتیبانی می‌کند. اما همچنان این مشکل وجود دارد که با وجود آیتم ویدیوی 4K که حجم زیادی را نیز  اشغال می‌کند، ممکن است با کمبود فضای ذخیره مواجه شوید.
موزیک
یکی از دلایلی که موجب می‌شود افراد Xperia Z2   سونی را انتخاب کنند، بهره‌گیری از مجموعه برنامه‌های سرگرمی خوب آن است. در بخش موسیقی شما امکان دسترسی به نرم افزارWalkman  و سرویس Music Unlimited  را خواهید داشت.
نرم افزارWalkman  نسبتاً ساده است و دسترسی آسان به تمام آهنگ‌های ذخیره شده بر روی گوشی و نیز بر روی کارت حافظه  microSD  را با تمام کنترل‌های بازی معمولی‌تان برای شما تأمین می‌کند.  
همچنین راه‌های کنترل میانبری به منوی اطلاعیه‌ها (notification) و lockscreen وجود دارد که به شما امکان دسترسی آسان‌تری به آهنگ‌هایتان را خواهد داد؛ بدون اینکه نیاز باشد هر بار برنامه را باز کنید.
علاوه بر این، سونی آیتم جلوه‌های صوتی را نیز در گوشی  Xperia Z2 خود در نظر گرفته تا از این طریق با استفاده از گزینه ClearAudio تنظیمات صدا به طور خودکار بر روی هر آهنگی که به آن گوش می‌دهید انجام گیرد. البته با رفتن به قسمت favour و بعد به equalizer می‌توانید این مورد را غیر فعال کنید، اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از آن استفاده کنید.
Xperia Z2  همچنین دارای یک گزینه به نام  dynamic normaliser است که این گزینه حجم تمام آهنگ‌های شما را کنترل کرده و اطمینان می‌یابد که همه آنها در یک سطح مشابه باقی بمانند.
کیفیت صدا از بلندگوهای جلو بسیار خوب است و شما قادر خواهید بود بدون هیچ اشکالی از گوش دادن آهنگ‌های مورد علاقه خود لذت ببرید.
Xperia Z2 سیستمی به خوبی Boomsound در گوشی HTC One M8 ندارد، اما با این‌حال تولید صدایی غنی‌تر و بیس (bass ) قویتری نسبت به آن دارد.
کیفیت صدا به دلیل وجود گزینه dynamic range از طریق گوشی (earphones ) نیز بسیار خوب است که خواست و سلیقه هر شنونده‌ای را برآورده می‌سازد.
ویدیو
پخش یک فیلم بر رویXperia Z2  سونی را آغاز کنید، مطمئناً  احساس می‌کنید که انگار این همان دلیل اصلی ساخت یک گوشی است.
وجود بلندگوهای جلو و نیز یک صفحه نمایش full HD  زیبا، حس یک تجربه فوق‌العاده تماشای فیلم را به شما می‌دهد. رنگ‌ها به شکلی روشن و شفاف و حرکات به خوبی تعریف شده‌اند تا شما را به عمق فیلم بکشانند.
پیش‌تر هم در این بررسی به این مورد اشاره شد که سونی از فن‌آوری صفحه نمایشIPS  در گوشیXperia Z2   بهره برده است، اکنون وقتی آن را با پخش ویدئو در مدل قبلی یعنی با Xperia Z1 مقایسه کنید متوجه تفاوت فاحش آن خواهید شد.
نکته آخر اینکه هر فیلمی که بر روی گوشی خود بریزید (چه خریداری کنید و چه دانلود) همه در یک جا جمع شده و بر روی برنامه  Movies قابل مشاهده است.


 
 
  • ملزومات
 
گاهی اوقات ممکن است افراد ریشه‌های تلفن همراه و دلایل اصلی ساخت و تولید آن را فراموش کرده باشند، باور آن مشکل است اما تلفن همراه در اصل تنها به عنوان یک وسیله برای برقراری و دریافت تماس بوده است.
پس از آن ارسال پیام و مرورگر وب نیز از ویژگی‌های اصلی آن محسوب شد و اینک قابلیت‌هایی مانند اسکنر اثر انگشت و دوربین پیشرفته از ملزومات آن به شمار می‌رود، حتی اگر به بالاترین مراتب و کیفیت نرسیده باشند.
در مورد Xperia Z2  سونی نیز اگر همان مورد اول یعنی اساسی ترین نیاز هر گوشی هوشمند را که ایجاد و دریافت تماس است در نظر بگیریم، باید گفت که  Xperia Z2 هیچ مشکلی در این رابطه ندارد و با استفاده از این گوشی، تماس‌هایی بدون سر و صدا و هر گونه مسائل سیگنالی خواهید داشت و همچنین به دلیل وجود بلندگوهای بزرگ در جلوی آن از بابت صدا نیز مشکلی وجود نخواهد داشت.
Xperia Z2  به خوبی توانسته است سر و صدای معمول و رایج در سایر میکروفون‌ها را بر طرف نماید، همچنین امکان بهبود کیفیت صدا را از طریق منوی تنظیمات فراهم سازد.
قابلیت دیگری که سونی در گوشی Xperia Z2 خود در نظر گرفته است، امکان کاهش سر و صدای پس زمینه در زمان برقراری تماس است، بنابراین اگر شما در محیطی به ویژه پر سر و صدا باشید؛ Xperia Z2  خود به خود ترافیک صدا را در پس زمینه قطع خواهد کرد، به این ترتیب شخصی که در طرف دیگر خط است می‌تواند به راحتی صدای شما را بشنود.
اطلاعات تماس‌ها (Contacts ) نیز درXperia Z2  سونی به خوبی ترتیب بندی شده و به راحتی در دسترس قرار گرفته است. لیست تمام افراد و دوستان خود برگرفته از منابع مختلف از جمله Google، WhatsApp  و یا Facebook  را با تمام جزئیات مانند شماره تلفن و ایمیل در دسترس خواهید داشت. کار خوب دیگری که Xperia Z2 در این رابطه انجام داده است تطبیق اکانت‌های (accounts) افراد از منابع مختلف است. اما باید گفت که سونی در برخی جزئیات مرتبط با نظم و ترتیب لیست کانتکتس نتوانسته است مانند اجرا و عملکرد  بسیار عالی HTC عمل کند و همچنان ایرادهایی هرچند جزئی در این رابطه دارد.
در مورد ارسال و دریافت پیام نیز می‌توان گفت کهXperia Z2  سونی تمام مبانی استاندارد را در حد قابل قبول آن رعایت کرده و انتظارات کاربر خود را به خوبی برآورده کرده است.
برنامه پیام (messaging) نهایت بهره را از هر تصویر پروفایل متصل به مخاطبین برده و توانسته است نمایشی از آنها در یک لیست کلی و یا به صورت مستقیم ارائه دهد. کیفیت تصاویر تا حدودی خوب است اما بر روی صفحه بسیار کوچک دیده می‌شوند.
برنامه Gmail نیز برای هر اکانت ایمیل گوگل قابل استفاده است، در حالیکه برنامه Email به باقی اکانت ایمیل‌ها می‌پردازد. در رابطه با موضوع ارسال پیام  Xperia Z2 سونی یک مشکل وجود دارد که در واقع مانند دست اندازی سرعت کار تا حدی پایین می‌آورد، مشکل صفحه کلید دستگاه است، البته نمی‌توان گفت بدترین نوع آن است اما به دلیل پایین آوردن سرعت تایپ و در نتیجه ارسال پیام باید گفت که خیلی خوب هم نیست و قطعاً در مقایسه با صفحه کلید دستگاه‌های دیگری مانند Galaxy S5 و یا HTC One M8 در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد. برای حل این مسئله می‌توانید صفحه کلید را ویرایش و از شر کلیدهای ریز که باعث اشتباه در تایپ می‌شوند خلاص شوید. یک گزینه دیگر هم وجود دارد که با انتخاب آن، با پیش‌بینی کلمه بعدی در هنگام تایپ، فعالیت‌های شما در Gmail و یا شبکه‌های اجتماعی را تا حدودی بهبود می‌بخشد.
در مورد مرورگرهای وب نیز باید گفت که به نظر می‌رسد بسیاری از تولید کنندگان قصد ارائه سرویس گیرنده وب خاص خود را در کنار گوگل کروم بر روی دستگاه‌هایشان دارند، اما سونی برای خودداری از هر گونه سردرگمی ترجیح داده تا تنها از گوگل کروم استفاده کند.


 
 
  • رقابت
 
HTC One M8
در حال حاضر در لیست رتبه‌بندی بهترین تلفن‌های همراه جهان در سال 2014،  HTC One M8 در بالاترین جایگاه قرار گرفته است،Galaxy S5  نیز پس از آن و در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.
قطعاً Xperia Z2 سونی در مقایسه با HTC One M8 در مقام و مرتبه بالاتری نخواهد بود، اما در برخی موارد و قابلیت‌ها می‌توان گفت که بالاتر از رقیب تایوانی خود قرار گرفته است.
در مورد دوربین HTC One M8 و قابلیت‌های آن مطالب زیادی گفته شده است، اما Xperia Z2 با دوربین 7/20 مگاپیکسلی مطمئناً هم رده آن نبوده، اما توانسته خود را تا حدودی نسبت به رقیب بالا بکشد.
در حقیقت باید گفت که دوربین Xperia Z2  هیچ چیز جدیدی برای عرضه ندارد، در حالیکه HTC One M8 مجهز به دوربین مبتکرانه Duo  است و از سویی دیگر در پردازش تصویر نیز سرعت بالاتری دارد.
ضبط ویدیو4K  با گوشی HTC One M8 تنها به منزله یک رویای دور و دست نیافتنی است، در حالیکهXperia Z2  سونی توانسته قابلیت‌های چشمگیری (که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد) در این رابطه ارائه دهد.
وقتی بحث رابط، عملکرد و طراحی به میان می‌آید، One M8  قطعاً نتیجه بهتری برای عرضه داشته است.
 
Samsung Galaxy S5
بدون شک Galaxy S5 بهترین گوشی هوشمندیست که شرکت سامسسونگ تا به حال تولید کرده است.
شرکت تست و کنترل صفحه نمایش DisplayMate نیزاین مسئله را تأیید کرده است که صفحه نمایش Galaxy S5 بهترین صفحه نمایشیست که تا به حال مورد آزمایش قرار گرفته است.
همه چیز در مورد Galaxy S5 سامسونگ به نظر خوب می‌رسد، وجود یک اسکنر اثر انگشت و مانیتور ضربان قلب در کنار انبوه قابلیت‌های آن باعث شده تا در میان ازدحام گوشی‌های تلفن همراه به خوبی شناخته شده و متمایز جلوه کند؛ و این چیزیست که متأسفانهXperia Z2  سونی فاقد آن است.
 اگر چه سامسونگ توانسته است تمام جلوه‌های تکنولوژی را یک جا در Galaxy S5 جمع کند، اما مسئله مهمی که وجود دارد کیفیت ساخت است. البته باید گفت که هر دو دستگاه ضد آب هستند و از این لحاظ برتری نسبت به یکدیگر ندارند، اما مسئله مهم در اینجا این است که بدنه Galaxy S5 پلاستیکی و بدون شک فاقد جذابیتی است که در ظاهر Xperia Z2 شاهد آن هستیم.
 
 
iPhone 5S
تمام گوشی‌های هوشمند پرچمدار اخیر از نظر سایز بزرگ هستند و البته در مورد برخی از آنها باید گفت که غول پیکرند.
iPhone 5S از نظر طراحی و شکل ظاهری تقریباً با HTC One M8 هم ردیف است، اما مسلماً  Xperia Z2 در مقایسه با هردوی این‌ها جذاب‌تر است.
صفحه نمایش 4اینچی iPhone 5S  بسیار نا امید کننده است و به هیچ وجه به پای صفحه نمایش full HD خیره کننده Xperia Z2 نمی‌رسد.
طراحی جمع و جور و وزن سبک iPhone 5S  با 112 گرم در مقابل وزن Xperia Z2 با 163 گرم به مراتب دوستانه‌تر به نظر می‌رسد، به خصوص برای آن دسته از افرادی که دست‌های کوچکی دارند و یا تمایل بیشتری به گوشی‌های کوچک و سبک دارند.
iPhone 5S  بر پایه تکنولوژی قدیمی‌تری ساخته شده است، یک دوربین 8 مگاپیکسلی، پردازنده دو هسته ای، حافظه 1 گیگابایتی و بدون هیچ نوع ضبط ویدیوی 4K.
با این‌حال از لحاظ قیمت تقریباً با Xperia Z2 برابر است، در حالی‌که با یک مقایسه سطحی مطمئناً به این نتیجه می‌رسید که iPhone 5S   ارزش این مبلغ را ندارد.


 
 
  • قضاوت

بدون شک Xperia Z2 سونی یک گوشی هوشمند فوق‌العاده است. این دستگاه تمام آنچه را که از آن انتظار می‌رود به خوبی فراهم کرده و توانسته رضایت کاربر و دارنده گوشی را تا حد امکان برآورده سازد. با اینحال ممکن است یک احساس کمبود و فقدان باقی بگذارد که باعث می‌شود آن شخص از خرید این دستگاه اطمینان کامل نداشته باشد. اینک با نتیجه گیری از این بررسی شاید بتوان به تصمیم‌گیری نهایی شخص کمک کرد.
 
موارد پسندیده
قطعاً صفحه نمایش full HDگوشی Xperia Z2 سونی فوق‌العاده است. اگر شما از طرفداران تماشای فیلم و یا انجام بازی‌های متنوع  بر روی گوشی خود هستید، مطمئناً صفحه نمایش  Xperia Z2  را با ارائه رنگ‌های روشن و نمایش سطح بالایی از جزئیات، خواهید پسندید. برای آن دسته از عکاسانی که توقعات فراتری از دوربین یک گوشی هوشمند دارند و به دنبال بهره‌گیری بیشتری از آن هستند، Xperia Z2 مجموعه بی‌نظیری از حالت‌ها و گزینه‌ها را ارائه داده است که با وجود لنز  20.7 مگاپیکسلی امکان گرفتن تصاویری با کیفیتی فوق‌العاده را فراهم می‌نماید. از یک سو داشتن یک باتری قدرتمند با مدت زمان مناسب نگهداری شارژ و از سویی دیگر ضد گرد و غبار و نیز ضد آب بودن، ویژگی‌های قابل ملاحظه‌ایست که مطمئناً شخص در زمان خرید دستگاه  به آنها توجه خواهد نمود.
 
موارد ناپسند
قابلیت ضبط ویدیوی 4K  از ویژگی‌های منحصر به فرد Xperia Z2 سونی محسوب می‌شود ، اما بالا رفتن حرارت و داغ شدن گوشی در زمان ضبط و یا تماشای ویدیوی 4K  که با نمایش پیام و یا به عبارتی هشدار خطای ناشناخته (unknown error) همراه است، از بزرگترین نقاط ضعف این دستگاه  به شمار می‌رود.
علاوه بر این سرعت پایین Xperia Z2 در پردازش تصویر از یک طرف و همچنین سرعت پایین آن در زمان تایپ کردن پیام به دلیل ضعف در صفحه کلید ( که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد) عواملی را تشکیل می‌دهند که در نهایت آن حس تردید، نا امیدی و عدم اطمینان را به همراه خواهد داشت.
 
رأی نهایی
بزرگترین مسئله در مورد Xperia Z2 سونی این است که هیچ چیز جدید و متفاوتی در این دستگاه وجود ندارد که شخص را هیجان‌زده و به خود جذب کند و این احساس را به او بدهد که در مقابل هزینه‌ای که می‌پردازد؛ از میان انبوه گوشی‌های هوشمند دستگاهی متفاوت با ویژگی‌هایی متفاوت خریداری کرده است و در نتیجه از خرید خود اطمینان و رضایت کامل داشته باشد.
Galaxy S5 سامسونگ دارای صفحه نمایشی شگفت انگیز، مانیتور کنترل ضربان قلب و اسکنر اثر انگشت است، در حالی که HTC One M8 دارای طراحی بسیار عالی و یک دوربین فوق‌العادهDuo  با سرعت پردازش تصویری بالاست.
با این‌حال Xperia Z2 سونی هیچ ویژگی منحصر به فردی ندارد که آن را از میان رقبایش و دیگر دستگاه‌های موجود متمایز کند.
در آخرین مقایسه و بررسی دستگاه به این مورد اشاره خواهیم کرد که طراحی و شکل ظاهری Xperia Z2 سونی در مقایسه با Galaxy S5 سامسونگ بهتر و در مرتبه بالاتری قرار دارد. 
دوربین Xperia Z2 نیز توانسته است با در نظر گرفتن سایر حالت‌ها و گزینه‌ها،  HTC One M8 را شکست دهد.
در نهایت می‌توان گفت که اگر به دنبال گوشی هوشمندی با عملکردی خوب و قابل قبول هستید، Xperia Z2 دستگاه خوبی برای شما خواهد بود، فقط به خاطر داشته باشید که چیزی خارق‌العاده و غیر معمول از آن انتظار نداشته باشید.

منبع:www.footofan.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درتاريخ : 11 / 7 / 1393برچسب:سونی,زد2,sony, | 13:1 | نویسندش : سیناآزادبخت |


.: Weblog Themes By SinaAzadbakht :.